Navigation

Skiplink Navigation

Main Features

Hong Kong rejection of journalist's visa prompts calls for explanation

Victor Mallet, a Financial Times journalist and first vice president of the Foreign Correspondents' Club (FCC), speaks during a luncheon at the FCC in Hong Kong, China, August 14, 2018. Paul Yeung/Pool via REUTERS

(reuters_tickers)

By James Pomfret

HONG KONG (Reuters) - Several Hong Kong media and legal groups called on the government on Monday to explain why it refused to renew a work visa for a western journalist who hosted a speech by an independence activist, raising questions about media freedoms.

Chinese-ruled Hong Kong last week rejected an application to renew the work visa of Financial Times Asia news editor Victor Mallet, who also serves as the vice-president of the city's Foreign Correspondents' Club (FCC).

It came two months after government officials in China and Hong Kong condemned the FCC for hosting a speech by an independence activist, Andy Chan, reigniting debate about the viability of the city's promised freedoms. Mallet chaired the event.

Hong Kong, a former British colony, returned to Chinese rule in 1997 under a "one country, two systems" principle, with the guarantee of a high degree of autonomy and freedoms, including freedom of the press, not enjoyed elsewhere in China.

The visa refusal, which the Hong Kong Journalists Association said was unprecedented, drew criticism from the United States and the American Chamber of Commerce in Hong Kong.

“The rejection of a renewal of work visa for FT correspondent Victor Mallet sends a worrying signal," AmCham president Tara Joseph said in a statement.

"Without a free press, capital markets cannot properly function, and business and trade cannot be reliably conducted. Any effort to curtail press freedom in Hong Kong could damage Hong Kong’s competitiveness as a leading financial and trading centre."

Parts of Hong Kong were brought to a standstill in 2014 by student-led street protests demanding full democracy in the city, demands that weren't fully met. Since then, authorities have sought to smother the youth democracy movement with a number of pro-independence and democracy activists now jailed.

Calls for outright independence are a red line for China's Communist Party leaders, who deem the global financial hub to be an inalienable part of the nation.

The journalist groups took a petition with more than 7,000 signatures to the city's government headquarters, calling on authorities to explain exactly why Mallet's visa wasn't renewed and to "rescind their decision".

The Hong Kong Immigration Department gave no immediate response to a request for comment.

"PROFOUND IMPACT"

Mallet, who was travelling away from Hong Kong when his work visa renewal was refused, was allowed back into the city on Sunday. But he was only granted a seven-day tourist visa, rather than a six-month visa that is usual for British nationals.

"Immigration officials did not provide an explanation for the shortened visitor visa, and we continue to seek clarification from the Hong Kong authorities about the rejection of his work visa renewal," the FT said in a statement on Monday.

A statement issued by a group of prominent Hong Kong lawyers, including Bar Association Chairman Philip Dykes, expressed concern.

"We would not speculate on the reason behind such rejection, but we do wish to point out that such rejection calls for an explanation in light of its unprecedented nature and its profound impact on Hong Kong’s press freedom," the statement from the lawyers read.

China's foreign ministry defended Hong Kong's decision.

"Since the return of Hong Kong, under the implementation of 'one country, two systems', everyone can see that Hong Kong's society and economy has achieved progress," spokesman Lu Kang said.

Hong Kong's right to protect its legitimate interests was "beyond criticism", he added.

China's state media said Hong Kong's "one country, two systems" formula remained unchanged.

The China Daily newspaper said visa renewal was a sovereign right.

"Foreign governments demanding an explanation know this. What they really want is not an answer but to create the illusion that freedom of speech and the press in Hong Kong is dwindling," the China Daily editorial said.

"There is also the allegation that the central government is trying to 'mainlandize' the SAR ... However, the accusers' real intention is to smear the way 'one country, two systems' is being practised," it said, referring to Hong Kong's official description as a special administrative region (SAR) of China.

The Global Times newspaper, published by the Communist Party's official People's Daily, said the visa denial had nothing to do with freedom of speech but that Mallet's actions at the FCC "damaged China's national security and undermined freedom of expression".

"All countries and regions have things which they feel sensitive about and are unable to back down," it said.

"Hong Kong will get better without Mallet. The city's future doesn't need to be the concern of Mallet, the UK government or Western media," the Global Times said.

A columnist for the pro-Beijing Ta Kung Pao newspaper wrote the fact that Mallet had merely been asked to leave Hong Kong, rather than executed by a firing squad, showed how "civilised" the authorities were.

(Reporting by James Pomfret and Anne Marie Roantree in Hong Kong and Brenda Goh in Shanghai and Christian Shepherd in BEIJING; Editing by Paul Tait and Nick Macfie)

Neuer Inhalt

Horizontal Line


Survey Swiss Abroad

Survey: Keyboard and Hand close-up

advent calendar

subscription form

Form for signing up for free newsletter.

Sign up for our free newsletters and get the top stories delivered to your inbox.








Click here to see more newsletters