External Content

The following content is sourced from external partners. We cannot guarantee that it is suitable for the visually or hearing impaired.

Russian military helicopters fly in formation, with warships seen on the water, during celebrations for Navy Day in the Black Sea port of Sevastopol, Crimea, July 26, 2015. REUTERS/Pavel Rebrov/File Photo

(reuters_tickers)

By Foo Yun Chee

BRUSSELS (Reuters) - NATO accused Russia of escalating a disinformation campaign since the Kremlin's 2014 seizure of Ukraine's Crimea region, saying Russian websites such as Sputnik and RT had posted false stories, the alliance's spokeswoman said on Saturday.

There is increasing concern among senior NATO and European Union officials over Russia's ability to use television and the Internet to spread what they say is fake news.

The defence alliance of 28 democracies says it has recorded more than a score of Russian myths in the last two years which it has attempted to knock down with factsheets, interviews, rebuttals and videos.

"NATO has been dealing with a significant increase in Russian propaganda and disinformation since Russia's illegal annexation of Crimea in 2014," spokeswoman Oana Lungescu said in an email.

She said a website set up by NATO in 2014 "catalogues 32 Russian myths about NATO systematically used by Sputnik, RT and a range of other outlets owned or controlled by the Russian government".

Lungescu said the most recent disinformation occurred earlier this month when Russian news website life.ru published a fabricated voice recording of NATO Secretary-General Jens Stoltenberg with a Russian prankster pretending to be Ukraine President Petro Poroshenko.

"Such a call never took place and this was an obvious example of disinformation," she said.

The Kremlin, Russian government, RT, Sputnik and Life could not immediately be reached for comment.

The Russian authorities have in the past denied seeking to interfere in the internal affairs of other states. Russian state-funded media deny acting as the propaganda arm of the Kremlin. They say they present an alternative viewpoint that is ignored by the mainstream Western media.

Lungescu cited another example of disinformation in July last year when Sputnik, RT and other Russian websites issued reports about a fire raging at a NATO base in Izmir, claiming it was a deliberate sabotage after the failed coup in Turkey.

"We engaged with Sputnik, RT and others to correct, as there was a forest fire at some distance from the base, but with no connection to it."

(Additional reporting by Christian Lowe in Moscow; editing by Mark Heinrich)

Neuer Inhalt

Horizontal Line


subscription form

Form for signing up for free newsletter.

Sign up for our free newsletters and get the top stories delivered to your inbox.







Click here to see more newsletters

swissinfo EN

The following content is sourced from external partners. We cannot guarantee that it is suitable for the visually or hearing impaired.

Join us on Facebook!

Reuters