Navigation

Romanian journalists quit Swiss-owned paper

Ringier owns many publications in eastern Europe swissinfo.ch

More than 30 Romanian journalists have quit their jobs at an influential daily newspaper, accusing its Swiss owners of meddling in editorial policy.

This content was published on September 17, 2004 - 16:50

They say Switzerland’s Ringier group tried to soften the paper’s critical reporting of the government and, faced with opposition from journalists, sidelined the editor and forced some reporters to leave.

Thirty-five of Evenimentul Zilei's political, investigative and business reporters quit in protest at what they say was blatant interference by Ringier.

The editor, Dan Turturica, said he was also stepping down after Ringier appointed a new editor last month. Turturica said the publishers intended to transfer him to the eastern city of Bacau for a new assignment. He has legally contested the decision.

Turturica said the resignations were a blow to already fragile press freedoms in this former communist country.

Beaten and harassed

In recent years, dozens of Romanian journalists, including several reporters at the paper, have been beaten and harassed.

“This is a trend in Romania [and Eastern Europe] of annihilating critical journalists who write about high-level corruption," Turturica said at a news conference.

The paper recently published a series of articles that exposed election fraud, high-level corruption and the communist past of government officials. It also took the government to task for undemocratic practices.

Denial

Director of the newspaper, Cozmina Noaghea, denied Ringier had meddled in editorial policy and said she regretted the resignations.

Investigative reporter Cristi Levant said the paper's reporting on government corruption ahead of last month's election helped bring down “the most corrupt government that Romania has had”.

According to Reporters Without Borders press freedom in Romania has diminished in recent years. Its most recent ranking of press freedoms in 140 countries put Romania 70th, a drop of nearly 20 places in the past two years.

swissinfo with agencies

In brief

Ringier is the largest publishing house in Switzerland with the tabloid Blick, and SonntagsBlick as well as a range of magazines.

During the 1990s, Ringier became one of the largest publishers in central and eastern Europe.

The group publishes more than 40 daily newspapers and magazines in the Czech Republic, Hungary, Slovakia, Romania and Serbia.

Ringier is also active in China and Vietnam.

End of insertion

This article was automatically imported from our old content management system. If you see any display errors, please let us know: community-feedback@swissinfo.ch

In compliance with the JTI standards

In compliance with the JTI standards

More: SWI swissinfo.ch certified by the Journalism Trust Initiative

Contributions under this article have been turned off. You can find an overview of ongoing debates with our journalists here. Please join us!

If you want to start a conversation about a topic raised in this article or want to report factual errors, email us at english@swissinfo.ch.

Share this story

Change your password

Do you really want to delete your profile?